Környezeti nevelés és antipedagógia

2021.05.14.
Környezeti nevelés és antipedagógia

Az antipedagógia irányzata igen érdekes eszméket vall. Az alapfeltevés szerint a nevelés eleve el van rontva azáltal, hogy megfogalmazódik az az állítás, miszerint: „nevelni szükséges”. Kétségbe vonja a nevelés legitimitását. Ezzel szemben a környezeti nevelés egyszerre épít a múltra és a jelenre, hiszen az alapfeltevés szerint az ezekre épülő neveléssel a jövő generációit szolgálunk. Ennek a két, látszólag egymástól igen távol álló narratívaegyüttesnek az összevetésével foglalkozik az Új Pedagógiai Szemle legújabb számában megjelent, „Oda és vissza – A környezeti nevelés értelmezése az antipedagógiában, az antipedagógia értelmezése a környezeti nevelésben” címmel írt esszé, amelyet Szőcs Álmos, a PPK Neveléstudományi Doktori Iskolájának első éves PhD-hallgatója írt.

A teljes szám ezen a linken érhető el: http://upszonline.hu/index.php?issue=710102